Rabu, 5 Februari 2014

Aku Hanya seorang Guru


Teks         : Khairul Syifa Ismail

Gambar  : Carian Google

 

 

http://1.bp.blogspot.com/_dGvCMOfyWkk/SpdP1oW1oUI/AAAAAAAAAp4/g7pUkJrPnLk/s400/rotan%2Bkartun%2B3.jpg

 

 

Aku hanya seorang guru

Yang mengajar muridku menjadi manusia

Memberitahu mereka  hakikat sebenar bergelar  hamba

Agar sedar siapa sebenar Dia Yang Maha Esa

Jasaku bukan apa-apa

Kerana itu aku boleh dicerca

Ada Ibu bapa mendabik dada

Bertanyakan aku kelulusan mana

Kerana anak mereka membawa cerita

Bosannya belajar agama

Gara-gara dipaksa menghafaz bacaan solat berjela

 

Aku hanya seorang guru

Yang mengajar muridku tentang  akhlak bangsa dan agama

Agar mereka berbudi pekerti mulia

Kenal Tuhan, kenal nabi dan kenal agama

Jasaku bukan apa-apa

Kerana itu aku dicerca

Ada Ibu bapa menepuk meja

Dengan wajah merah berona

Kerana aku menyuruh anaknya memakai tudung kepala

Katanya “ Jangan berdakwah dengan anak saya, menutup aurat tidak boleh dipaksa-paksa!”

 

Aku hanya seorang guru

Yang bukan apa-apa di mata ibu bapa

Kerana aku dibayar gaji untuk mengajar manusia

Jasaku itu satu kerja

Jadi tidak perlu dipuja-puja seperti artis layaknya

 

Sebenarnya...

Aku menjadi guru bukan kerana gaji yang utama

Atau  mahu dipuja seperti Siti Nurhaliza

Aku hanya mahu dilayan biasa-biasa seperti manusia

Yang punya hati dan jiwa

Janganlah menepuk meja

Jangan juga aku dicerca

Hanya secebis hormat yang kupinta

Meskipun aku bukan sesiapa di mata mereka

Sekurangnya kenanglah aku

Guru yang pernah  mengajar anak mereka membaca!

 

 

 

 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan